Gå til hovedindhold

Borgerrådgiver

Borgerrådgivernes opgave er at behandle klager over kommunens sagsbehandling og medvirke til, at der ydes god service med borgeren i centrum.

Indhold

    Sådan kontakter du borgerrådgiverne

    Borgerrådgiverne har træffetid på Hedensted Rådhus mandage og fredage.

    Lav en aftale på forhånd, hvis du vil have et personligt møde med en af borgerrådgiverne.

    Du kan kontakte de to borgerrådgivere via telefon eller via mail og Digital Post.

    Hvis du vil sende følsomme eller fortrolige data til borgerrådgiverne, skal du benytte Digital Post:
    Send Digital Post til borgerrådgiverne

    Ved øvrige henvendelser kan du benytte e-mail:
    borgerraadgivning@hedensted.dk

    Borgerrådgiverne

    Vores to borgerrådgivere er:

    Karin Lambert
    Telefon: 30 56 77 51
    E-mail: karin.lambert@hedensted.dk

    Lisa Staugaard
    Telefon: 23 80 82 74
    E-mail: lisa.staugaard@hedensted.dk

    Læs mere om borgerrådgiverens rolle

    Borgerrådgiveren kan blandt andet hjælpe dig med:

    • At klage over kommunens sagsbehandling, personalets optræden mv.
    • At forstå betydningen og følgerne af en afgørelse fra kommunen
    • At give information og rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, herunder hvem der kan behandle din klage
    • At få hjælp til at komme videre med en klage, hvis du har oplevet diskrimination i kommunen
    • At få genskabt dialogen med kommunens ansatte, hvis der er opstået konflikter i en sag
    • At komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres
    • At fungere som bisidder ved samtaler med kommunen, hvis du fx er utryg eller har svært ved at forstå samtalen.

    Borgerrådgiverne kan ikke hjælpe med klager over:

    • Det faglige indhold i kommunale afgørelser
    • Politiske beslutninger
    • Ansættelsesforhold i kommunen
    • Forhold som andre klageinstanser tager sig af

    Borgerrådgiveren starter med at spørge ind til den problemstilling, som du henvender dig om. Det kan både foregå på mail, telefon eller ved et personligt møde. 

    Simpelt forløb

    Borgerrådgiveren er uafhængig af kommunens forvaltninger. Derfor kan du tage kontakt til rådgiveren uden, at fx forvaltningen eller din sagsbehandliger bliver orienteret. 

    Mange gange afsluttes din samtale med rådgiveren uden, at forvaltningen bliver involveret. Det betyder, at der ikke bliver oprettet en sag, og at dine personlige oplysninger ikke bliver registreret hos borgerrådgiveren. 

    Forløb, hvor forvaltningen bliver indblandet

    Hvis du aftaler med borgerrådgiveren, at det forhold, som du er utilfreds med, skal besvares af forvaltningen, så opretter rådgiveren en sag. I sagen bliver det registreret, hvem du er, og hvad du er utilfreds med.

    Et typisk sagsforløb kan deles op i 4 trin:

    1. Borgerrådgiveren beder forvaltningen kigge på de forhold, du er utilfreds med.
    2. Du får en kopi af den henvendelse, borgerrådgiveren har sendt til forvaltningen. Den bliver også skrevet ind i din sag hos rådgiveren. 
    3. Borgerrådgiveren beder forvaltningen sende deres svar direkte til dig, og sende en kopi til borgerrådgiveren. Kopien skrives ind i din sag hos borgerrådgiveren.
    4. Normalt vil din sag så blive afsluttet og lukket her.
      Hvis du har flere spørgsmål til afdelingen i sagen, eller hvis du vil have undersøgt sagsbehandlingen nærmere, så giver du samtykke til rådgiveren, der indhenter flere oplysninger i din sag. Sidst får du besked om resultatet af rådgiverens nærmere undersøgelse.

    I de tilfælde, hvor der oprettes en sag ved borgerrådgiveren, så sker det i overensstemmelse med reglerne om notatpligt og journaliseringspligt og med databeskyttelsesreglerne.

    Du har som borger en række rettigheder i følge databeskyttelsesreglerne, som er relevante, når du er i kontakt med borgerrådgiverne:

    • Opbevaring af dine oplysninger

      Vi opbevarer dine personoplysninger i henhold til gældende journaliserings- og arkiveringsregler.
    • Retten til at trække samtykke tilbage

      Hvis du har givet samtykke efter databeskyttelseslovgivningen, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Dette kan du gøre ved at kontakte Borgerrådgiveren på de kontaktoplysninger, der fremgår øverst på siden.

      Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
    • Dine rettigheder

      Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte os.
    • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

      Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
    • Ret til berigtigelse (rettelse)

      Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
    • Ret til sletning

      En myndighed er i almindelighed ikke berettiget til at fjerne/destruere bestemte dokumenter eller oplysninger, der indgår i en sag. Det kan normalt kun ske, hvis der er lovhjemmel hertil. Dette er bl.a. begrundet i hensynet til, at myndigheden senere - f.eks. i forbindelse med klager eller genoptagelse - skal kunne dokumentere, hvad der er passeret i en sag. Viser det sig, at et dokument indeholder urigtige eller vildledende oplysninger, vil myndigheden i almindelighed være forpligtet til at berigtige oplysningerne, således at myndighedens sag afspejler sagens faktiske omstændigheder. Det kan f.eks. ske ved, at myndigheden udarbejder en notits, hvori oplysningerne berigtiges. Der kan i den forbindelse eventuelt redegøres for, hvordan de urigtige eller vildledende oplysninger er kommet ind i sagen.
    • Ret til begrænsning af behandling

      Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
    • Ret til indsigelse

      Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
    • Klage til Datatilsynet

      Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.