Velfærdsteknologistrategi

Velfærdsteknologi skal hjælpe med at gøre hverdagen lettere for borgeren. I Hedensted Kommune arbejder vi derfor ud fra en række borgerrettede tilgange. Det vil sige, at vi altid har borgeren i fokus.
Borger bruger tablet

Kommunen som sparringspartner

Vi samarbejder med erhvervslivet, civilsamfundet og pårørende for at styrke det nære fællesskab omkring borgeren. Vi tror på, at samfundet i fremtiden spiller en vigtig rolle i at støtte borgerne, især når demografien ændrer sig. Ved at samarbejde med eksterne partnere skabes et bredt og inkluderende netværk omkring borgeren.

Det er vigtigt for os, at borgerne og pårørende har mulighed for at forstå, hvilke teknologier der kan være nyttige for dem. Derfor deler vi vores kommunale viden om teknologi og forbinder den med de teknologier, som allerede findes på forbrugermarkedet eller i de smartphones og tablets, mange borgere allerede bruger. På den måde sikrer vi, at borgerne kender til de redskaber, de har brug for, så de kan leve et liv uden unødvendig indgriben.

Vision

Visionen er at velfærdsteknologi skal støtte borgerne i deres livsrejse ved at bevare, opnå eller udvikle selvstændighed, frihed og værdighed.

Det skal skabe værdi for både borger, medarbejder og organisation.

Hedensted Kommunes strategi for velfærdsteknologi fastlægger overordnede
rammer og retning for arbejdet med velfærdsteknologi i perioden 2024-2028.
Strategien hedder ’Sammen tør vi teknologi’. Det gør den, fordi vi gerne vil
signalere, at i Hedensted Kommune tør vi anvende velfærdsteknologi - hvor det
skaber værdi.

Læs Hedensted Kommunes velfærdsteknologistrategi for 2024 -2028