Brugerbetaling for godkendelser og tilsyn på virksomheder og husdyrbrug
Visse virksomheder og husdyrbrug skal have regelmæssigt tilsyn, og de er omfattet af brugerbetaling
Der udsendes hvert år i november/december opkrævning af brugerbetaling fra Hedensted Kommune for godkendelse og tilsyn efter Miljøbeskyttelses- og Husdyrbrugloven.
Brugerbetalingen opkræves i henhold til Brugerbetalingsbekendtgørelsen. Brugerbetalingen dækker en del af den tilsyns- og godkendelsesaktivitet, som kommunen har udført i det pågældende år.
Fakturaen kan indeholde følgende poster:
- Godkendelse - aktiviteter på virksomheden (f.eks. møder i forbindelse med ny godkendelse)
- Godkendelse - aktiviteter uden for virksomheden (udarbejdelse af godkendelse "ved skrivebordet")
- Tilsyn - aktiviteter på virksomheden (den tid sagsbehandleren har været på virksomheden)
- Tilsyn - aktiviteter uden for virksomheden (forberedelse af tilsyn, tilsynsrapport, opfølgning, kontrol af indberetninger, grønne regnskaber m.m.)
- Fremmede tjenesteydelser, hvoraf der faktureres 57,79% (hvis kommunen har benyttet konsulenthjælp til opgaver, der er omfattet af brugerbetaling)
Hvis der er lavet revision/revurdering af gamle miljøgodkendelser, kan tiden herfor være medtaget under ”Tilsyn - aktiviteter uden for virksomheden”.
Opkrævningsperioden er 1. november til 31. oktober. Timetaksten fastsættes hvert år af Miljøstyrelsen. Der skal ikke betales moms af brugerbetalingen.
Ved spørgsmål angående brugerbetaling for godkendelser og tilsyn:
Hvis det drejer sig om en virksomhed, kan du sende en mail til Industrimiljoe@hedensted.dk. Hvis det drejer sig om et landbrug, kan du skrive til Landbrug@hedensted.dk.
Du er også velkommen til at ringe på telefon 79 75 50 00.