Rehab. - og akutcenter
Hvis du midlertidig kommer i en situation, hvor du ikke kan klare dig selv på forsvarlig vis, er der mulighed for et tidsbegrænset døgnophold på Hedensted Kommunes Rehab-og Akutcenter, der er placeret på Løsning Plejehjem.
På Rehab - og Akutcentret er der også to akutpladser, som kan bruges, hvis du er i akut risiko for at blive indlagt, men hvor indlæggelse ikke er påkrævet.
Hvornår kan du komme på Rehab- og Akutcenter?
- Når du i en akut eller planlagt periode har brug for støtte, pleje, omsorg og træning, der ikke kan varetages i hjemmet, og hvor sygehusindlæggelse ikke skønnes nødvendig
- Hvis du er alvorlig syg eller døende
- Når din pårørende, der passer dig, har brug for at blive aflastet i en længere periode.
Du kan få bevilliget et ophold på Rehab- og Akutcenter i en nærmere afgrænset periode. Det sker efter en individuel faglig vurdering. I opholdsperioden vil dit behov løbende blive vurderet.
Du skal selv sørge for og betale transport til og fra Rehab- og Akutcenteret.
Du er velkommen til at kontakte "Kom Godt Hjem" Teamet for yderligere oplysninger. Du kan også læse mere om de forskellige opholdstyper, der tilbydes på Rehab- og Akutcenter under boksen "Læs mere".
Informationer om Rehab - og Akutcenter
Information til dig der skal på et midlertidigt ophold på Rehab- og akutcenter i Løsning
Rehab- og akutcenter er for borgere, der i en midlertidig periode har særligt behov for tæt observation, behandling og eventuelt rehabilitering og træning.
På siden finder du oplysninger, som kan være en hjælp til dig og dine pårørende. I er også velkommen til at henvende jer til personalet, på Rehab - og akutcentret, hvis I har yderligere spørgsmål.
Kontaktinformation
Vi træffes bedst alle dage mellem kl. 11.00-13.00 på telefon 79 74 14 47.
Adresse:
Rehab- og akutcenter
Sneppevej 30
8723 Løsning
Formålet med et midlertidigt ophold er, at du får den nødvendige støtte i en kortvarig og tidsbegrænset periode til at du kan genvinde eller vedligeholde dit fysiske og/eller psykiske funktionsniveau, så:
- du igen kan klare dig i egen bolig
- du genvinder dine tidligere funktioner
- du helt eller delvist kan varetage tidligere dagligdags opgaver
- du igen kan deltage i sociale aktiviteter
- du ved pludselig sygdom undgår en sygehusindlæggelse
- du kan få afklaret dit fremtidige behov for hjælp og boform, eller
- du eller din ægtefælle kan blive aflastet i en kortere periode.
Hvis det ikke er muligt at genvinde din tidligere funktionsevne, rettes plejen og genoptræningsindsatsen mod at afprøve alternative strategier og løsninger for at opnå en tilfredsstillende hverdag.
Rehab- og akutcenter er beliggende på Løsning Plejehjem. Afdelingen består af 19 stuer:
- 17 stuer til borgere, der er visiteret af Kom Godt Hjem teamet til et ophold med henblik på rehabilitering og træning eller aflastning, og
- 2 stuer til borgere, der er visiteret af akutsygeplejersken til et ophold på maksimalt 3 døgn. Akutpladserne er til dig med akut opstået sygdom eller forværring af kronisk sygdom, hvor 3 døgns tæt observation og pleje betyder, at du kan vende tilbage til eget hjem.
Hver stue består af en kombineret opholds- og sengestue med eget toilet og bad samt lille tekøkken med garderobeplads. På stuen finder du et stort tv, hvilestol med skammel, lille bord, sengebord og plejeseng.
Endvidere er der fælles spisekøkken og opholdsstue, hvor måltiderne kan indtages. Afdelingen råder også over en træningssal, hvor de fornødne træningsfaciliteter findes.
Du er altid velkommen til at medbringe lidt personlige ting til din stue. Har du mulighed for at tage din computer med, så har vi trådløst netværk til fri afbenyttelse.
Vi opfordrer til, at du foretager dine private telefonsamtaler på din stue og ikke i afdelingens fælles opholdsrum.
Støtten varetages af flere forskellige personalegrupper bestående af:
- Sygeplejersker
- SOSU-personale
- Ergo- og fysioterapeuter
Du vil også kunne komme til at møde elever og studerende. Derudover arbejder vi tæt sammen med egen læge, kommunens diætist, terapeuter fra Sundhedshuset og eventuelt aktuel sygehusafdeling.
I forbindelse med dit midlertidige ophold ydes der sygepleje samt personlig pleje og støtte svarende til det niveau, som du vil blive tildelt, hvis du opholdt dig i eget hjem.
Personalegruppen arbejder helhedsorienteret og efter kommunens kliniske retningslinjer.
Uanset hvilken faggruppe du møder, vil formålet med opholdet være beskrevet ud fra dit behov.
Vi forventer, at du aktivt deltager i plejen og genoptræningen og følger de anvisninger du får.
Ved et midlertidigt ophold er der personale tilstede hele døgnet.
Du vil opleve, at der indgår genoptræning i alle hverdagsaktiviteter på afdelingen.
Dette gør vi for, at du kan opnå:
- færdigheder i personlig hygiejne som eksempelvis bad, påklædning, toiletbesøg med videre
- færdigheder i daglige og praktiske opgaver og aktiviteter som f.eks. oprydning og rengøring på stuen og eventuelt indkøb
- fysiske færdigheder som mobilisering, forflytninger, balance, styrke og kondition, og
- kognitive færdigheder som hukommelse, struktur, overblik og planlægning.
Rehabilitering og træning
Der arbejdes efter en hverdagsrehabiliterende tilgang med udgangspunkt i en konkret og individuel vurdering af dine behov. Træning ved ergo- og/eller fysioterapeut sker i henhold til kommunens kvalitetsstandarder og nationale faglige retningslinjer.
Hyppighed af træningsmoduler afhænger af dine behov.
Træningen på Rehab- og akutcenter kan finde sted alle ugens 7 dage.
Træningen består også af ADL med plejepersonalet (ADL står for Almindelig Daglig Livsførelse). ADL dækker både over træning og vurdering af færdigheder og sker døgnet rundt. Træning kan for eksempel bestå af øvelser med en terapeut i træningslokalet.
Plejen og træningen tilrettelægges, så det passer til dit behov og din eventuelle nye livssituation. Hvis det fagligt skønnes nødvendigt, vil der kunne tilbydes et hjemmebesøg for at vurdere, hvad der eventuelt skal iværksættes, for at du kan klare dig i egen bolig.
Der er mulighed for at få et nødkald under opholdet. Ved din ankomst vil vi sammen vurdere, om du har behov for et nødkald.
Varighed af ophold
Du visiteres til et midlertidigt ophold af Kom Godt Hjem teamet, hvor varigheden af dit ophold som udgangspunkt fastlægges ud fra en konkret og individuel vurdering.
Inden for de første 4 hverdage, vil der blive afholdt et ”Målmøde”.
Vi vil sammen med dig og gerne dine pårørende afklare, hvad du forventer at få ud af opholdet og hvilke mål du har for opholdet. Sammen vurderer vi løbende din funktionsevne, hvordan det går og hvor langt er du nået i forhold til dine mål.
Vi vil sammen med dig og gerne dine pårørende afslutte opholdet med et ”Fremtidsmøde”. Her vil udskrivelsen og fremtiden blive talt igennem, og vi vurderer, om du har behov for evt. at modtage andre tilbud fra kommunen.
Hvad koster det?
Selve opholdet og træningen er gratis, men du skal selv betale for:
- Kost. Du vil blive opkrævet betaling for kost efter gældende takst til en fast pris pr. døgn. Regningen for dette, sendes til din e-boks
- Transport. Du skal selv sørge for:
- transport til og fra Rehab- og akutcenter. Hvis du har behov for liggende transport eller handicapkørsel kan du ansøge om tilskud via Kørselskontoret,
- at transportere dine hjælpemidler, og
- transport i forbindelse med besøg i dit hjem.
Vi vil gerne være behjælpelige med at bestille transporten.
Gæster
Gæster og pårørende er meget velkommen.
I velkommen til at tage mad og drikke med hjemmefra. I er også meget velkommen til at spise med. Et måltid skal bestilles hos personalet senest to hverdage før, af hensyn til køkkenet.
Gæster og pårørende skal betale for drikkevarerne. Som udgangspunkt er spisestuen forbeholdt patienterne i de tidsrum, hvor der serveres måltider.
Tøjvask
Vi sørger for dyne, pude, sengelinned og håndklæder inkl. vask af dette. Du skal selv sørge for at få vasket dit private tøj under opholdet. Vi håber, at du har pårørende, som kan vaske tøjet.
Vi kan under særlige omstændigheder tilbyde at vaske tøjet på eget ansvar. Tøjet vil blive vasket på 60-90 grader og efterfølgende tørret i tørretumbler.
Ledsagelse til sygehus eller lignende
Hvis du har behov for ledsagelse til sygehus eller lignende under opholdet, beder vi om, at dine pårørende eller andre fra dit netværk ledsager dig.
Der er som udgangspunkt ikke mulighed for, at personalet kan følge med.
Rygning
Det er ikke tilladt at ryge indendørs på Rehab- og akutcentret.
Al rygning skal foregå udenfor og kun på anviste områder. Der må heller ikke ryges på terrasserne.
Personalet kan, efter individuel aftale, hjælpe dig med at komme ud at ryge.
Penge og værdigenstande
Det er på eget ansvar at have penge eller værdigenstande med under dit ophold.
Vi ikke har mulighed for at låse disse inde.
Nedenstående bedes du medbringe under dit midlertidige ophold:
Personlig pleje
- Toiletartikler
- Tandbørste og tandpasta
- Hårbørste
- Barbergrej
- Negleklipper
- Hårshampoo, bodyshampoo, håndsæbe, intimsæbe med lav PH.
Påklædning
- Tøj
- Overtøj
- Fodtøj til inden-og udendørs brug
Medicin
- Insulin og blodsukkerapparat
- Egen medicin, medicinæsker, pille-knuser samt udbringning af medicin fra apotek (apotekerregning og udbringning kan betales via PBS).
Medicin bestiller vi hos din egen læge og får det sendt til Hedensted apotek, som så leverer det til Rehab- og akutcenter, med mindre andet er aftalt med personalet. Regningen sender apoteket som udgangspunkt til hjemadressen eller til din stue her på centret. Det er vigtigt at regningen betales rettidig, da apoteket ellers stopper leveringen af medicinen.
Hjælpemidler -allerede udleverede hjælpemidler
Eksempler på de hjælpemidler, som du bedes tage med under dit midlertidige ophold:
Tryksårsforebyggende hjælpemidler
- ROHO eller Vicair puder + evt. puder til kørestol
- Luftmadras + pumpe
- Madrasforlænger
- Hælaflastere
Forflytningshjælpemidler
- Forflytningsplatforme (Return, drejetårn, BEA)
- 4-way glide (= alle 4 dele madrascover, topdel, 2 x underdel)
- Sejl (både alm. sejl, toiletsejl og sit-on sejl)
- Glidebræt
- Bækkenstol
- Fritstående eller løs toiletforhøjer
- Luftrenser
- Af- og påklædningshjælpemidler f.eks.strømpepåtager
- Tåvasker, rygvasker med videre
Andre hjælpemidler
- Kørestol
- Rollator
- Høj gangvogn
- Stokke
- Gangbuk
- Bevægelses- eller faldsensor
- GPS-ur
- Kropsbårne skinner
Andet
- Sygesikringskort
- Sondeernæring og proteindrik.
- Kompressionsforbindinger
- Bleer
- Urinkolbe
- Skyllevæske til kateter
- Mobiltelefon. Vi opfordrer alle til at tage en mobiltelefon med, da vi ikke har en patienttelefon.
Hvis du under opholdet får behov for nye genoptræningshjælpemidler, eller der er genoptræningshjælpemidler, som du ikke længere har behov for skal du selv sørge for transporten til og fra Hjælpemiddeldepotet, Skolegade 10 i Løsning.
Nedenstående bedes du ikke medbringe under dit midlertidige ophold:
- Sengelinned, håndklæder eller vaskeklude.
Hjælpemidler - allerede udleverede hjælpemidler
Eksempler på de hjælpemidler, som du ikke skal tage med under dit midlertidige ophold:
- Lift
- Nødkald
- Sengebord
- Sengegalge
- Badebænk
Rehab- og akutcenter har følgende hjælpemidler:
- Loftlift på alle stuer
- 2 x Return + 1 x drejetårn til afprøvning / kort udlån
- Stålift
- Sejl i forskellige størrelser til afprøvning / kort udlån
- Sengegalger
- Sengebånd
- Spilerdug
- Rollator + høj gangvogn + gangstativ til afprøvning / kort udlån
- 2 x bækkenstole til kort udlån
- Duff n’ donner
Akutpladser
Ud over mulighed for at blive bevilliget et ophold på Rehab- og Akutcentret, kan der også bevilges en akutplads med henblik på at forebygge indlæggelser og genindlæggelser. Der er to akutpladserne, hvor der tilbydes ophold i op til tre døgn. Akutpladserne er placeret på Rehab - og Akutcenter i Løsning.
Information om akutpladser
- At forebygge indlæggelser
- At forebygge genindlæggelser
- At der sker en hurtig afdækning af borgerens problemstilling
- At relevant behandling og pleje planlægges, iværksættes og evalueres
Borgere som er i akut risiko for at blive indlagt, men hvor indlæggelse ikke er påkrævet. Det vil være borgere, som er akut ramt af sygdom eller som har en opblussen af deres kroniske sygdom.
Det kan for eksempel dreje sig om:
- Infektioner i urin- eller luftveje
- Mave-tarm sygdom
- Opblussen i KOL og andre luftvejssygdomme
- Diabetes
Borgeren skal forud for ophold på akutplads være diagnostisk afklaret af egen læge eller vagtlæge.
Visitation sker via akutsygeplejersken i samarbejde med læge.
- Analyse og afklaring af de sygeplejefaglige problemstillinger
- Udarbejdelse af mål for opholdet, iværksættelse af handlinger, daglig opfølgning og evaluering af indsatsen samt planlægning af udskrivelsen inden 3 døgn
- Tæt observation, pleje og behandling
- Lægefaglig kontakt
- Sygeplejefaglige ydelser 24 timer i døgnet
Akut teamet er etableret for at styrke og udvikle det akutte sygeplejeberedskab. Dette for at imødekomme hurtigere udskrivelser fra sygehusene og det efterfølgende behandlingsforløb.
Endvidere er ønsket at styrke indsatsen i den akutte fase, hvor en fokuseret indsats i hjemmet kan forebygge uhensigtsmæssige indlæggelser og genindlæggelser af borgere med for eksempel blærebetændelse, væskemangel, lungebetændelse, fald, underernæring og KOL.
Hvis du får brug for Akut teamet
Akut teamet kan blive tilkaldt, hvis du får brug for akut sygepleje til en faglig vurdering af din tilstand indenfor få timer.
Akut teamet planlægger dit forløb og justerer din behandling i tæt samarbejde med lægen, hjemmesygeplejen og dine pårørende.
Når den akutte fase er afsluttet planlægger Akut teamet overdragelse til hjemmeplejen.
Kontakt Akut teamet
Sneppevej 30
8723 Løsning
Telefon: 24 96 20 19
Leder:
Mohammad Hubeishy
Send mail
Hvem er Akut teamet
Akut teamet består af sygeplejersker med en bred erfaring inden for akut pleje og behandling af den ældre medicinske patient.
Kontakt Rehab. og akutcenter
Telefontider
Mandag | 09:00 – 16:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 – 16:00 |
Onsdag | 09:00 – 16:00 |
Torsdag | 09:00 – 16:00 |
Fredag | 09:00 – 16:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Lukket Åben
Tlf. nr.: 29 17 91 18
For mere information om akutpladser
Rehab.- og Akutcenter Løsning
Sneppevej 30
8723 Løsning
Telefon: 29 17 91 18
Leder:
Mohammad Hubeishy
Send mail