Retningslinjer for godkendte folkeoplysende foreninger
Her på siden kan du danne dig et overblik over de ting, som din forening skal have styr på, samt hvilke tilskudsmuligheder der findes
Fælles for alle godkendte folkeoplysende foreninger i Hedensted Kommune gælder, at der er nogle formelle ting, man skal opfylde. Gør man det, har man til gengæld mulighed for at søge en række tilskud.
Hvad skal en godkendt folkeoplysende forening opfylde?
Som en godkendt folkeoplysende forening er man forpligtiget til via Conventus at:
- Holde Conventus opdateret med stamdata og kontaktoplysninger på formand og økonomiansvarlig
- Indsende erklæring om indhentelse af børneattester
- Indsende kort status på året
- Indsende referat fra den årlige generalforsamling
- Indsende (tilskuds)regnskab
- Have tilknyttet en NemKonto til sit CVR nummer. Husk CVR nummeret skal fornyes hvert 3. år. (Kun gældende for foreninger, der modtager kommunal støtte)
Evt. vedtægtsændringer skal altid sendes til kulturogfritid@hedensted.dk.
Erklæring om indhentelse af børneattester
Alle folkeoplysende foreninger skal én gang årligt erklære overfor Kultur & Fritid, at de indhenter børneattester i det omfang, foreningen ansætter eller beskæftiger personer, såvel lønnet som ulønnet, og som led i udførelsen af deres opgaver, skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Foreninger, der udelukkende har medlemmer over 15 år skal blot erklære, at de er bekendt med pligten.
Læs evt. mere på DGI´s hjemmeside om, hvordan man indhenter børneattester.
Kultur & Fritid sender en mail til formand/økonomiansvarlig, når deadline nærmer sig. Erklæringen indsendes via Conventus.
Støttemuligheder
Som en godkendt folkeoplysende forening har du mulighed for at søge følgende:
Deadlines for ovenstående meldes løbende ud til såvel formand som den økonomiansvarlige.
Hvis Kultur & Fritid ikke modtager ansøgninger, (tilskuds)regnskab, referat fra generalforsamling og erklæring om indhentelse af børneattester rettidigt vil retten til tilskud bortfalde.
Information
Foreningers brug af lokaler, haller og svømmehaller
Hvis en forening ønsker/påtænker at igangsætte aktiviteter, der medfører en forøgelse af foreningens forbrug af timer i lokaler, haller eller svømmehaller set i forhold til sidste år, skal foreningen forud indsende en opgørelse/forespørgsel om den forventede udvidelse af timetallet for at få godkendt lokaletilskuddet til timeforøgelsen.
Udlån og anvisning af kommunale lokaler
Udlån af kommunale lokaler på skoler og i institutioner i Hedensted Kommune sker i overensstemmelse med gældende love samt regelsæt for lån af lokaler.
Altid under hensyntagen til de pågældende lokalers primære formål og hensigtsmæssig brug af lokalerne.
Bestilling og reservering af lokaler sker ved digital henvendelse til skolen eller institutionen, som bekræfter reservationen inkl. evt. udstyr.
Midlertidig overnatning i kommunale lokaler
Midlertidig overnatning i kommunale lokaler på f.eks. skoler skal anmeldes til bygningsmyndigheden. Læs mere her.
Opkridtning af baner og klargøring af tennisbaner
Hedensted Kommune foretager den nødvendige opkridtning af baner på de kommunale idrætsanlæg. (Der orienteres direkte til fodboldklubberne).
Tilskud til klargøring af tennisbaner udbetales med 2.633 kr. pr. bane.
Der gives ikke tilskud til udendørs padelbaner.
Tilskud til brug af selvejende idrætshaller
- Fra den 1. januar 2024 vil der være lokaletilskud med 83% til de godkendte folkeoplysende foreningers aktivitetstimer i de selvejende idrætshaller
- Den enkelte forening vil modtage en faktura fra idrætshallen på de resterende 17% af timetaksten. Der kan ikke søges om lokaletilskud på de 17%
- Af hensyn til det kommunale budget er foreningerne forpligtet til at forespørge om evt. aktivitetsudvidelse
- Foreningerne kan ikke opnå kommunalt lokaletilskud til timer, der anvendes til banko og anden kommerciel forretningsmæssig virksomhed
- Foreningerne kan opnå kommunal dækning til max. 2 årlige foreningsarrangementer a max. 8 timer for børn og unge f.eks. juletræsfest eller fastelavnsfest
- En haltime er 60 minutter
- Der er kun kommunal dækning for foreningstimer, når der er en synlig folkeoplysende aktivitet
- Bookede haltimer kan afbestilles med 30 dages varsel. Ikke afbestilte eller ubenyttede haltimer udløser ikke kommunal betaling. I sådanne tilfælde hæfter foreningen selv med 100% egenbetaling, hvis timen ikke kan udlejes til anden side. (Timetaksten for en idrætshal er i 2024 på 503 kr.)
- Hallerne kan ligeledes afmelde foreningernes bookede tider med 30 dages varsel. Dette gælder ikke planlagt stævneaktivitet
Kommunale haller, boldhaller og gymnastiksale
Alle foreninger der anvender kommunale haller, boldhaller og gymnastiksale skal betale et gebyr på 65 kr./time i 2024.
Lokaletilskud til møde- og omklædningsrum
Der er vedtaget en model for lokaletilskud til mødelokaler og omklædningsrum. Modellen skal sikre nødvendige mødefaciliteter og omklædningsrum til de godkendte folkeoplysende foreninger, der anvender hallerne. Omklædningsfaciliteterne for udendørs idræt anvendes primært af fodboldklubber, men der skal også være adgang for f.eks. cykelklubber og løbeklubber.
Det er op til idrætshallens bestyrelse at vurdere, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at udleje klublokaler/foreningslokaler til anden side, når klubben ikke har reserveret eller bruger lokalet. Ingen klub har krav på eget klubrum, men hvis lokalet også skal udlejes til anden side skal der tages hensyn til klubbens aktiviteter/ejendele f.eks. ved at bygge aflåste skabe m.v.
Foreningernes brug af svømmehaller
Alle foreninger der anvender svømmehallerne i Hedensted, Hornsyld og Tørring skal betale en egenbetaling i 2024 på 236 kr./time.
Brug af kunstgræsbaner
I Hedensted Kommune findes der ét kommunalt kunstgræsanlæg samt tre kunstbaner, som hører til en efterskole. Læs mere om hvordan der bookes tid og hvad det koster.
Bestilling af mål og net
Det er Materielgården, som sørger for drift og vedligehold af de kommunale boldbaner. Læs mere om hvordan der bestilles mål og net.
Tilskudstilsagn
Der gives tilskud til undervisning, studiekredse, foredragsvirksomhed og debatskabende aktiviteter for voksne og for børn og voksne sammen. Tilskud ydes som en årlig beløbsramme til aftenskolen til aflønning af lærere og ledere inden for den folkeoplysende voksenundervisning.
Ansøgningsfrist er den 1. november året før.
Aftenskolen skal afsætte 10 % af bevillingen til debatskabende aktiviteter.
Det er en forudsætning for tilskuddet, at aflønning af ledere og lærere er i overensstemmelse med det løncirkulære, som udsendes af Undervisningsministeriet.
Fleksible tilrettelæggelsesformer
Den enkelte aftenskole kan af sit tilskudstilsagn fratrukket 10 % afsætte op til 40 % til aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer, der kan afregnes på andre udgiftstyper end lærer- og lederløn. Der er tale om en ”kan bestemmelse”, og aftenskolen kan således vælge udelukkende at tilbyde traditionel aftenskoleundervisning.
Indsendelse af regnskab/afregning af tilskud
Senest den 31. marts i året efter tilskudsåret indsender den enkelte aftenskole et revideret regnskab for det seneste afsluttede tilskudsår.
Tilskuddet til undervisning afregnes således at kommunens tilskud til lønudgiften maksimalt må udgøre 1/3 for undervisning, studiekredse og foredrag. For handicapundervisning må kommunens tilskud maksimalt udgøre 8/9 af lønudgiften. Ved blandede hold afregnes forholdsmæssigt mellem handicappede og ikke handicappede. For instrumentalundervisning må kommunens tilskud maksimalt udgøre ½ af lønudgiften.
Såfremt tilskuddet overstiger 1/3 og/eller 8/9 og/eller ½ skal det for meget udbetalte tilbagebetales til kommunen.
En åben ungdomsklub defineres som en folkeoplysende forening, der driver ulønnet klubvirksomhed og samvær for børn og unge op til 18 år. Såfremt klubvirksomheden ikke foregår i kommunale lokaler, kan der søges om lokaletilskud.
Klubbens åbningssæson skal som minimum være 1.10 til 31.03.
Ingen forening kan modtage medlemstilskud, som overstiger kontingentindtægterne for medlemmer under 25 år.
Tilskuddet udbetales som medlemstilskud.
Birte Broch Hansen
Kultur & Fritid
Tørring Administrationshus
Stationsparken 1
7160 Tørring
Telefon:
79 75 51 05
Mobil:
24 98 78 69
E-mail: birte.b.hansen@hedensted.dk