Gå til hovedindhold

Tværfagligt Center for Læring og Trivsel

Tværfagligt Center for Læring og Trivsel (TCLT) varetager PPR-funktionen i Hedensted Kommune. Læs om hvad vi kan hjælpe med og hvordan du kommer i kontakt med os.

Indhold

    Tværfagligt Center for Læring og Trivsel (TCLT) rådgiver og vejleder skoler, dagtilbud og forældre med henblik på at understøtte udvikling og læring hos børn og unge (0-18 år).

    Det kan eksempelvis dreje sig om børn og unge, der er i vanskeligheder med hensyn til indlæring, trivsel, adfærd, tale/sprog, hørelse, motorik eller læsning.

    Dette sker i henhold til Folkeskoleloven og Undervisningsministeriets øvrige bestemmelser samt Hedensted kommunes Børne og Unge politik.

    Afdelingen består teams af psykologer, logopæd'er, fysioterapeuter. Herunder også handleteam, konsulentteam, ressourceteam og en læsekonsulent.

    Vi rådgiver og vejleder de voksne omkring børnene med det formål at støtte børnene i deres udvikling og læring. Vi har et tæt tværfagligt samarbejde med socialrådgivere, sundhedsplejesker og pædagogiske konsulenter i daginstitution og skole.

    Når der skal arbejdes konkret med et barn sker det på baggrund af et indstillingsskema efter sagen har været på Rådgivningsforum i daginstitutionen eller på skolen. 

    Du velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere.

    Hvem er vi?

    I psykologteamet hjælper vi med:

    • Understøtte læring og trivsel i skoler og daginstitutioner
    • Rådgivning og vejledning
    • Psykologisk/pædagogiske vurderinger

    Hvordan hjælper vi ?

    • Fokus på forebyggelse
    • Rådgivning af forældre, lærere, pædagoger og dagplejere
    • Specialpædagogisk vejledning
    • Supervision af faggrupper
    • Psykologisk testning
    • Observation
    • Psykoedukation
    • Korte samtaleforløb
    • Gruppeforløb
    • Vidensformidling
    • Forældrekontakten
    • Henvisning til andre instanser

    Hvordan kommer man i kontakt med os?

    • Via skole eller daginstitutioner
    • Direkte via Digital Post eller telefonisk

    Tale-hørepædagogisk bistand er gratis og tilbydes børn og unge mellem 0 - 18 år.

    Logopædteamet arbejder med at skabe stimulerende sprogmiljøer og etablere sprogprojekter i samarbejde med dagtilbud og skoler.

    Der lægges vægt på et helhedsperspektiv i barnets samlede udvikling, og på at yde en tidlig og forebyggende indsats.

    Den tale-hørepædagogiske bistand foregår i et anerkendende samarbejde mellem barnets forældre og de professionelle voksne, der er tæt på barnet i hverdagen. Således arbejder logopæd'erne primært med at rådgive, vejlede og undervise de voksne omkring barnet, så de på en naturlig måde kan implementere den tale-hørepædagogiske bistand i hverdagens aktiviteter.

    Den tale-hørepædagogiske bistand kan indeholde ét eller flere af følgende tilbud:

    • Åben anonym rådgivning
    • Konsultative møder/rådgivningsfora
    • Talepædagogiske undersøgelser på indstillede børn
    • Opfølgning og revurdering
    • Periodevis undervisning
    • Vejledning i alternativ kommunikation

    Henvendelsen til Logopæd kan komme fra:

    • Forældrene
    • Dagpleje
    • Daginstitutioner
    • Skole og SFO
    • Andre f.eks. læge eller sundhedsplejerske

    Tale-hørevanskeligheder kan eksempelvis være:

    • Høretab/cochlearimplanterede
    • Stemmevanskeligheder
    • Udtalevanskeligheder
    • Læsp og snøvl
    • Sprogvanskeligheder
    • Stammen/løbsk tale
    • Udtaleproblemer som følge af læbe-kæbe-ganespalte
    • Kommunikationsvanskeligheder

    Logopæd'ernes udviklings- og teamsamarbejde:

    • Samarbejde med andre tale-hørekonsulenter fra andre kommuner omkring udviklingsarbejdet især vedr. tale-hørepædagogiske specialistområder
    • Deltage i arbejdsgrupper
    • Deltage i diverse udvalgsarbejder med henblik på udviklingen af området
    • Samarbejde på tværs af kommuner
    • Vejledning og rådgivning ift. de nationale sprogvurderinger
    • Opkvalificere viden om nyere forskning, pædagogiske initiativer og nyt relevant undervisningsmateriale

    Handleteamet er en gruppe af specialiserede konsulenter, der beskæftiger sig med forebyggende indsatser for børn i skolealderen, der har behov for intensiveret og mere omfangsrig hjælp i både skole og hjem.

    Målgruppen er børn, hvis adfærd vækker bekymring i forhold til læring og trivsel, og hvor der udvises signaler i form af sociale, psykiske eller fysiske reaktioner. Ligeledes arbejder teamet også med indsatser for skoleklasser, hvor den generelle trivsel vækker bekymring.

    Handleteamet har et praksisnært fokus og arbejder samtidig hele vejen rundt om barnet eller gruppe af børn, hvor forældre, søskende, klassekammerater, fagprofessionelle og andre tænkes med ind i barnets situation. Gennem specialiserede kompetencer og metoder målretter teamet sammen med forældre, skolen og andre relevante samarbejdspartnere deres handlinger både mod den enkelte, fællesskabet og de institutionelle rammer. Handleteamet kan derudover tilbyde input og oplæg til undervisere og forældre omkring forskellige relevante emner. 

    Det er udelukkende skolelederne, der kan rette henvendelse til Handleteamet, hvis der er behov for en indsats.

    Læsekonsulenten tilrettelægger og udfører eget arbejde under ansvar overfor den ledende psykolog og i samarbejde med den pædagogiske konsulent for normalområdet.

    Basisfunktioner

    • Personlig faglig/pædagogisk udvikling
      Konsulenten er forpligtet til at vedligeholde sin viden om nyere forskning, pædagogiske initiativer og nyt relevant undervisningsmateriale på området. Dette sker ved selvstudier og gennem deltagelse i møder, kurser og konferencer. Det sker ligeledes gennem samarbejde med egne faglige netværk og kollegial supervision, herunder deltagelse i det årlige informationsmøde for læsekonsulenter.
    • Internt tværfagligt samarbejde
      Konsulenten indgår i PPR’s tværfaglige samarbejde om udvikling, rådgivning og vejledning, primært i den almindelige differentierede undervisning, sekundært på specialundervisningsområdet.
      Konsulenten deltager i personalemøder og andre arrangementer for personalet, hvor også egne informationer formidlers til organisationen.
      Konsulenten holder sig ajour med organisationens udvikling og kommunens skolevæsen generelt.
      Konsulenten besvarer mails, forbereder og efterbehandler møder samt fører journaler.
    • Eksternt tværfagligt samarbejde
      Konsulenten rådgiver politikere og skoleledere, dels i problematikker omkring børns skriftsproglige udtryk, dels vedrørende specialpædagogisk bistand til børn i læse- stavevanskeligheder og dels omkring skriftsprogsfremmende miljøer.

    Derudover arbejder konsulenten på følgende niveauer:

    Kommuneniveau

    • Konsulenten deltager i udarbejdelse og vedligeholdelse af kommunens læsepolitik.
    • Konsulenten databehandler og formidler evalueringer af elevernes skriftsprog fra kommunens skoler. (elevernes læse- staveresultater fra kommunens skoler).
    • Konsulenten deltager i udbygning og opkvalificering kommunens pædagogiske it tilbud til skolerne med henblik på den skriftsproglige undervisning.
    • Konsulenten deltager i evalueringen af kommunens pædagogiske it tilbud omkring skriftsprogsundervisning.
    • Konsulenten etablerer, leder, understøtter, opkvalificerer og sparrer netværk omkring skriftsprogsundervisning på tværs af kommunens skoler. Primært for læsevejledere og lærere i 1. klasse.
    • Konsulenten planlægger og afholder spotkurser, ud fra brugerønsker med henblik på opkvalificering af skriftsprogsundervisningen i kommunens skoler.
    • Konsulenten deltager i begrænset omfang i kommunalt udviklingsarbejde om udvikling af skriftsprogsundervisningen.
    • Konsulenten deltager i begrænset omfang i kommunalt udvalgsarbejde om udvikling af skriftsprogsundervisningen.

    Skoleniveau

    • Konsulenten deltager i og afholder opkvalificerende, fagligt relevante møder.
    • Konsulenten medvirker i pædagogisk udvikling primært i den almindelige differentierede undervisning, sekundært i specialundervisningen.
    • Konsulenten medvirker efter særlig aftale i forsøgs- og udviklingsarbejde om udviklingen af skriftsprogsundervisningen.
    • Konsulenten rådgiver og vejleder pædagog- og lærerteam omkring såvel børn som særlige undervisningsforløb af generel karakter.

    Klasseniveau

    • Konsulenten tilbyder at lede klassekonferencer efter særlig aftale.
    • Konsulenten kan i særlige tilfælde sparre evalueringer af enkelte klasser.
    • Konsulenten kan i særlige tilfælde yde vejledning og rådgivning omkring konkrete undervisningsforløb og differentieringen heraf, såfremt dette har opkvalificerende og generel karakter.

    Elev og forældreniveau

    • Konsulenten rådgiver og vejleder omkring brug af it som kompenserende hjælpemiddel i undervisningen.
    • Konsulenten medvirker ved etablerede sager om enkelt børn i svære læse- skrivevanskeligheder, primært med udgangspunkt i journalmateriale, sekundært med udgangspunkt i egne undersøgelser.